Sunday, September 7, 2008

ANTARA DUA CINTA...


Assalamualaikum w.b.t.Bila bercakap soal cinta,maka sering timbul di kepala kita ialah cinta sepasang kekasih,cinta antara makhluk,cinta antara lelaki dan perempuan.Malangnya,jarang sekali kita berfikir mengenai persoalan CINTA yang lebih besar dan utama.Tak lain dan x bukan adalah CINTA kepada Khaliq kita,CINTA kepada Tuhan yang menciptakan kita,Tuhan yang menciptakan kita dan seluruh alam ini dgn CINTA,Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha PENYAYANG,Tuhan yang mengasihi hamba-hambanya,siapa lagi kalau bukan ALLAH S.W.T,TUHAN SEKELIAN ALAM.

Itulah realitinya..saban hari wajah kekasih hati pujaan kita diletakkan tempat paling atas dalam hati kita ni,Tapi wajah Khaliq kita diletakkan di tempat yang bawah dalam hati kita.Tidakkah kita rasa berdosa wahai muslimin dan muslimat?Tidakkah kita merasa berdosa kerana 'mensyirikkan' Allah di dalam hati kita ini?Sepatutnya kita merasa cukup berdosa kerana meletakkan sesuatu yang lain yang lebih tinggi dr Allah di dalam hati kita kerana tujuan kita di jadikan di dunia yang fana ini adalah semata-mata untuk menyembah dan mengabdikan diri kepada Allah S.W.T.

Seringkali bila kita ingin ber'kasih',ber'couple' ,bercinta atau macam-macam nama yang diberi lagi,kita memberi alasan cinta kerana Allah S.W.T.Tahukah kita akan hakikat cinta kerana Allah? Cinta kerana Allah ialah cinta dan kasih-sayang kita kepada makhluk Allah yang lain,baik lelaki mahupun wanita,kerana untuk mendekatkan diri kepada Allah,menjaga syari'at yang telah ditetapkan oleh Allah dan MENGUATKAN CINTA KITA KEPADA ALLAH.Maka,apabila kita memperkatakan mengenai CINTA kerana Allah,maka sepatutnya Allah diletakkan didalam kedudukan paling tinggi di dalam hati kita,bukannya nama dan wajih kekasih 'sementara' kita itu.

Jadi,disini,marilah kita sama-sama bermuhasabah adakah selama ini pengakuan kita CINTAkan ALLAH itu merupakan satu penghayatan dalam amalan ataupun sekadar retorik semata-mata.Marilah kita membersihkan hati kita daripada CINTA SELAIN ALLAH dan mengukuhkan CINTA ILAHI di carta teratas di dalam Qalbu kita ini.Moga-moga Nur CINTA ILAHi bersinar dengan gemilangnya di hati kita ini insyaAllah.

Dengan ini,ana mengakhiri artikel ana ini dengan satu syair dari penyair sufi,Abdul Ghani..

Ya Allah…Ya Rahman…Ya Rahim…
Allah Rabbi aku minta izin
Bila suatu saat aku jatuh cinta
Jangan biarkan cintaku untuk-Mu berkurang
Hingga membuatkanku lalai akan adanya Engkau

Allahu Rabbi aku punya pinta
Bila suatu saat aku jatuh cinta
Penuhilah hatiku dengan bilangan cinta-Mu yang tidak terbatas
Biar rasaku pada-Mu tetap utuh

Allah Rabbi
Izinkan bila suatu saat aku jatuh hati
Pertemukanlah kami
Berikanlah kami kesempatan untuk lebih mendekati cinta-Mu

Allah Rabbi
Pintaku yang terakhir adalah seandainya aku jatuh hati
Jangan pernah kau palingkan wajah-Mu dariku
Anugerahkanlah aku cinta-Mu
Cinta yang tak pernah pupus oleh waktu.

sekian...wallahu'lam

3 comments:

Head Shot said...

salam reformasi!

~nEmo~ said...

teringat kuliah antara 2 cinta semalam dari ustaz hasrizal di fakulti pendidikan.
catchy title, ramai yang datang. Isinya, perlu dihadam sebaiknya oleh pendengar. Cinta Ilahi , selari dengan cinta kita sesama umat manusia

AHMAD FAHMI said...

itu tidak pernah ku lupakan.......
semalam adalah sejarah,
esok adalh misteri
dan hari ini adalah hadiah yang paling bernilai

MY CURRICULUM VITAE

FREE BLOGGER TEMPLATE