Wednesday, December 24, 2008

INI KISAH CINTA....



Assalamualaikum w.b.t..Seringkali kita berbicara mengenai cinta..ya..cinta..cinta..dan cinta. Kehidupan kita selaku orang muda memang tidak dapat dipisahkan dari cinta. Bagai belangkas. Tetapi, kisah cinta yang ingin saya kisahkan kali ini adalah bukan kisah cinta biasa. Ya, bukan cinta biasa. Bukan juga cinta diatas kertas. Tetapi,ini adalah kisah cinta dari langit. Yang dikisahkan dari pencipta segala Cinta. Pencipta yang mewujudkan perasaan dan naluri cinta keatas semua makhluk ciptaan-Nya.

Iaitu kisah cinta dari Allah S.W.T. Melalui firman agung-Nya yang dinukilkan di dalam Kitab Agung,Al-Quran Nur Karim. yang diturunkan atas dasar cinta kepada kekasih-Nya,siapa lagi kalau bukan penghulu segala ulama,penghulu segala Nabi dan Rasul, dan Penghulu segala ahli sufi,iaitu junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W. Semuanya melibatkan cinta. Memang cinta tidak dapat dipisahkan dari fitrah alam.Sebagaimana yang saya maklumkan tadi,kisah cinta kali ini adalah dari langit,iaitu kisah cinta yg termaktub didalam Al-Quran.

Kalau kita perhatikan dan taddabur dengan kitab mulia ini,kita akan dapati banyak sekali kisah-kisah cinta yang Allah nukilkan di dalam Al-Quran ini. Kisah-kisah cinta di dalam Al-Quran merupakan kisah cinta terbaik.Tidak perlu lagi kita mencari kisah-kisah cinta dari barat seperti romeo juliet dan casanova yang sudah terang-terang berpaksikan kemaksiatan kepada Allah S.W.T. Kisah cinta di dalam Al-Quran merupakan kisah cinta terbaik yang memelihara kesucian cinta dari unsur-unsur maksiat kepada Allah.

Di dalam Al-Quran,ada beberapa jenis kisah cinta suci ini yang boleh kita perhatikan. Antaranya ialah Kisah cinta antara Nabi Yusof A.S dan Zulaikha. Kisah cinta bagaimana Nabi Yusof mengutamakan cinta terhadap Allah berbanding mengikut cinta nafsu sehingga sanggup dipenjara kerana cinta Ilahi.kerana mempertahankan kesucian cinta. Di dalam Quran ada juga disebut kisah cinta antara Nabi Musa A.S dan Safura puteri Nabi Ya'akub A.S di mana pada awal pertemuan mereka, kedua-duanya begitu malu-malu dan menjaga pandangan. Di dalam Quran juga ada nikisahkan kisah cinta antara dua pemerintah negara yang hebat,iaitu Nabi Sulaiman A.S dan Ratu Balqis, di mana kedua-duanya bersatu semata-mata untuk mencapai mardhatillah.

Secara tuntasnya, hendaklah kita contohi dan mengambil iktibar diatas kisah-kisah cinta mahupun kisah-kisah lain yang dinyatakan dalam Quran kitab junjungan kita ini. Janganlah kita menjadikan kisah-kisah cinta dari barat yang telah merosakkan kesucian itu dengan nafsu itu sebagai qudwah, tetapi jadikan Quran dan sunnah Rasulullah S.A.W itu sebagai qudwah,bukan sahaja dalam panduan cinta kita,tetapi sebagai panduan selruh penghidupan kita ini. Ingatlah,hidup kita ini adalah semata-mata untuk mengabdikan diri pada Pencipta segala Cinta,Pencipta segala makhluk,Pencipta segala-galanya,iaitu,Allah S.W.T..

"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu"( Surah Adz Dzariyaat-56)

3 comments:

david santos said...

Free Palestine !!!

raihana//kirana said...

cnta yg pnuh pngajaran..

ZEZ said...

inilah cinta yg sebenar..
aku harap aku dpt mencintai Nya lebih dari lain.. Amin

Godek Blog

MY CURRICULUM VITAE

FREE BLOGGER TEMPLATE